Senzorické problémy u PAS: Jak desenzitizace a adaptace pomáhají v terapii

Senzorické problémy u PAS: Jak desenzitizace a adaptace pomáhají v terapii

U dítěte s poruchou autistického spektra (PAS) může být běžný den plný nečekaných útoků. Zvuk větráku, dotek oblečení, jasný světlo nebo hlas v dálce - pro některé děti to není jen nepříjemné, ale senzorická přetížení, která vyvolávají paniku, únik nebo agresi. Ať už se dítě zavře do kouta, zacvakne ruce, nebo začne křičet na trhu, za těmito reakcemi často stojí neschopnost mozku správně zpracovat smyslové informace. Toto není jen „chování“, které by se mělo „napravit“. Je to neurologický problém - a existuje způsob, jak ho pomalu, ale jistě změnit.

Co vlastně znamená senzorický problém u PAS?

Senzorické problémy neznamenají jen, že dítě „má citlivé sluchy“ nebo „nemá rádo špinavé ruce“. Jde o to, že mozek neumí filtrovat, řadit nebo interpretovat informace, které přicházejí z těla a okolí. Tři hlavní systémy jsou zde nejvíce ovlivněny: taktilní (dotek), vestibulární (rovnováha a pohyb) a proprioceptivní (vnímání polohy těla). Když tyto systémy nefungují správně, dítě buď přehlíží podněty - a hledá je extrémně silné - nebo je přehánějí - a každý dotek nebo zvuk považuje za útok.

Podle výzkumů z Journal of Autism and Developmental Disorders (Tseng et al., 2011) až 80 % dětí s PAS prožívá výrazné odlišnosti v senzorickém zpracování. To není výjimka. Je to pravidlo. A tyto odlišnosti přímo ovlivňují každodenní život: neschopnost sedět ve třídě, odmítání jíst určité potraviny, vyhýbání se hraní s kamarády, nebo náhlé výbuchy, které rodiče považují za „neřízené“. Ale za těmito projevy často stojí jednoduchá pravda: dítě prostě neví, jak se s tímto podnětem vypořádat.

Desenzitizace: Jak se naučit být s tím, co dělá strach

Desenzitizace není o tom, aby dítě „vydrželo“ něco, co ho děsí. Je to o tom, aby se jeho mozek naučil, že ten podnět není nebezpečný. Představte si, že byste byli v noci ve tmě a náhle byste slyšeli zvuk - první reakce: strach. Ale když zjistíte, že to byl jen vítr na okně, strach zmizí. To je desenzitizace. U dítěte s PAS to funguje stejně, ale pomaleji.

Terapeut nechá dítě postupně vystavit podnětu, který vyvolává nepříjemnou reakci - třeba zvuk vysavače. Začne se s tím, že dítě jen sedí v místnosti, kde je vysavač zapnutý v jiné místnosti. Pak se postupně přibližuje: dítě sedí u dveří, pak v místnosti, pak se podívá na vysavač, pak ho dotkne - a vždycky s podporou, bez tlaku. Když dítě zůstane klidné, terapeut to oslaví. Ne jako odměnu, ale jako potvrzení: „Vidíš? Tohle ti neublíží.“

Tento proces trvá týdny nebo měsíce. A nemůže být nucený. Pokud dítě začne plakat, odchází nebo se zavře, terapeut se vrátí o krok zpět. Cílem není „překonat strach“, ale vytvořit pocit bezpečí. A to se děje nejčastěji při hře - když dítě nevnímá terapii jako „práci“, ale jako „hra“.

Adaptace prostředí: Když se svět přizpůsobí dítěti

Desenzitizace je jedna věc. Ale co když dítě nemá čas čekat, než se naučí zvládat každý zvuk? Pak se změní prostředí. To je adaptace. A není to „dávání do pohodlí“. Je to základní úcta k tomu, jak dítě funguje.

V třídě to znamená: odstranění blikajících světel, použití hlukotěsných sluchátek, volba měkkého oblečení, možnost sedět na kouli místo židle. V domě to znamená: tiché koupelny, odstranění špinavých textur, předem upozornění na změny - třeba „Zítra pojedeme na nákup, bude tam hodně lidí a hlučno.“

Adaptace není „dělat všechno pro dítě“. Je to „dát mu šanci být úspěšným“. Když dítě ví, že se nemusí bojet, že se může odpočinout, že má místo, kde je v pohodě - přestává být v konstantním stavu „přežívání“. A až pak se může začít učit, komunikovat, hrat - a být dítětem.

Terapeut a dítě spolu provádějí senzorickou integraci s texturovanými povrchy a neurologickými cestami ve stylu konceptuálního umění.

Senzorická integrace: Co to vlastně je?

Senzorická integrace (SI) je terapeutický přístup vyvinutý v 70. letech americkou ergoterapeutkou Jean Ayres. Nejde o náhodné hraní s míčky a houpačkami. Je to přesně strukturovaná, vědecky podložená metoda, která využívá hru k tomu, aby se mozek naučil správně zpracovávat smyslové informace.

Aby se to mohlo nazývat skutečná senzorická integrace, musí být splněny tři klíčové podmínky: 1) terapeut musí být certifikovaný - v ČR je jich aktuálně 47, 2) prostředí musí být vybaveno speciálními pomůckami - houpačky, texturované povrchy, těžké přikrývky, 3) každá aktivita musí být navržena tak, aby dítě samostatně řešilo smyslový výzvu. Například: dítě se musí rozhodnout, jestli se přesune přes kouli, nebo se zvedne na ruce, aby se dostalo na kopeček. Ne terapeut ho tam vede. Ono se to rozhodne samo. A právě tato vlastní rozhodnutí a úspěšná akce - to je to, co změní mozek.

Podle studie v American Journal of Occupational Therapy (2014) 73 % dětí s PAS po 6 měsících SI ukázalo výrazné zlepšení v účasti ve školních aktivitách. Největší změny se objevily v sociální interakci, schopnosti se soustředit a snížení reakcí na nepříjemné podněty.

Je to všechno věda? Nebo jen „zázrak“?

Není to jednoduché. Někteří vědci, jako Dr. Laura Crane z University of Reading, upozorňují, že jen 32 % studií o senzorické integraci splňuje standardy vědecké důkazné praxe. A ano - některé studie měly malý vzorek, nebo nebyly dobře navržené.

Ale zároveň se nejedná jen o „vědu“. Jde o to, co děti a rodiče vidí. V průzkumu Šance Dětem (2022) zahrnujícím 217 rodin: 68 % uvedlo, že SI přineslo mírné až výrazné zlepšení. 22 % neuvidělo rozdíl. A 10 % hlásilo dočasné zhoršení - což je často způsobeno příliš rychlým zvyšováním podnětů nebo špatně zvoleným terapeutem.

Klíčové je: SI není „lék“. Je to terapie. A jako každá terapie funguje jen tehdy, když je správně aplikovaná. A když je součástí celkového přístupu - ne náhradou pro logopedii, chování nebo psychologii.

Dítě v obchodě s hlukotěsnými sluchátky klidně ukazuje na senzorický roh, kolem něj šumí nejasné směsi podnětů.

Co potřebujete k začátku?

Pokud si myslíte, že senzorická terapie může pomoct vašemu dítěti, začněte tady:

  1. Najděte certifikovaného ergoterapeuta. V ČR je seznam na webu Asociace senzorické integrace. Nechte se poradit - ne každý ergoterapeut je certifikovaný v SI.
  2. Ujistěte se, že máte správné prostředí. Terapie probíhá v místnosti s houpačkami, texturovanými povrchy, těžkými přikrývkami. Pokud to nemáte, není to SI.
  3. Připravte se na dlouhodobý proces. Jeden cyklus trvá 6-12 měsíců. Sezení jsou 1-2x týdně po 45 minutách. Není to „jedno sezení a všechno zmizí“.
  4. Zapojte se jako rodič. Terapeut vám dá domácí aktivity - třeba „těžká práce“: nesít nákupní tašky, tlačit nábytek, hraní s plastelínou. To je klíč k trvalému efektu.
  5. Nečekejte „zázrak“. Zlepšení je pomalé. Ale když se dítě začne učit klidně sedět, přijít na školu, nebo se dotknout kamaráda - víte, že to funguje.

Co se děje v ČR? Trh, náklady a novinky

Trh senzorické integrace v ČR roste. V roce 2023 dosáhl 124,5 milionu Kč. 65 % placeno z vlastní kapsy - což znamená, že většina rodin platí 800-1200 Kč za hodinu. To je drahé. Ale většina centra, jako FYZIO Aktiv, Šance Dětem nebo Autiscentrum, nabízí i možnosti sponzorování nebo podpory z fondů.

Novinky přicházejí rychle. Od školního roku 2023/2024 má 37 speciálních škol v ČR senzorické rohy - místa, kde děti mohou v klidu odpočívat, používat těžké přikrývky nebo houpačky. Výzkumy na Masarykově univerzitě zkoumají, jak genetický profil dítěte ovlivňuje jeho senzorickou reakci - a jak to může pomoci přizpůsobit terapii ještě lépe.

Největší výzva? Hrazení ze strany zdravotních pojišťoven. Pokud by to bylo možné, 85 % dětí, které nyní nemohou terapii využít, by mělo přístup. A to by změnilo všechno.

Když dítě přestane být v boji

Když se dítě s PAS naučí zvládat své senzorické výzvy, změní se všechno. Nejen chování. Mění se vztahy. Mění se škola. Mění se rodina. Dítě, které dříve běželo z třídy, se teď zastaví, když je hlučno - a řekne: „Můžu jít do senzorického rohu?“

To není „vyléčení“. To je přijetí. A to je největší zázrak, který může terapie přinést.

Je senzorická integrace jen pro děti s PAS?

Ne. Senzorické problémy se vyskytují i u dětí s ADHD (55 %), specifickými poruchami učení nebo po poranění mozku. Ale u dětí s PAS jsou nejčastější a nejvýraznější. Terapie se přizpůsobuje jednotlivému potřebám - a není o diagnóze, ale o tom, jak mozek zpracovává podněty.

Může senzorická terapie ublížit dítěti?

Ano, pokud je špatně aplikovaná. Pokud terapeut násilně vystavuje dítě podnětu, který ho děsí, nebo pokud se nezohlední jeho signály, může to zhoršit úzkost. To je důvod, proč je důležité, aby terapeut byl certifikovaný a věnoval dostatek času vytváření důvěry. Pokud dítě pláče, odchází nebo se zavírá - terapeut se musí zastavit.

Jak dlouho trvá, než se objeví výsledky?

První změny se mohou objevit po 3-6 měsících, ale plný efekt přichází až po 6-12 měsících terapie. Důležité je sledovat malé změny: dítě se dříve dotklo kamaráda, začalo sedět 5 minut místo 30 sekund, nebo se nevyhýbá návštěvám. Tyto „malé vítězství“ jsou ukazatelem, že mozek se mění.

Můžu dělat senzorickou terapii doma bez terapeuta?

Můžete podporovat dítě doma - ale ne můžete dělat skutečnou senzorickou integraci bez certifikovaného terapeuta. Domácí aktivity - jako těžká práce, hraní s texturami, houpačky - jsou důležité, ale nejsou náhradou terapie. Terapeut identifikuje přesné potřeby, navrhuje správné podněty a sleduje, jak mozek reaguje. Bez toho to může být jen „hříčka“.

Proč je senzorická integrace tak drahá?

Protože vyžaduje specializované vybavení (houpačky, textury, těžké přikrývky - cena 85 000-150 000 Kč), dlouhé vzdělání terapeuta (650 hodin teorie a praxe) a individuální přístup. Každá hodina je přizpůsobená jednomu dítěti. To není „skupinová činnost“. A protože není hrazena z pojišťovny, platí rodiče z vlastní kapsy.

značka: senzorické problémy PAS desenzitizace senzorická integrace terapie autismu

MOHLO BY SE VÁM TAKÉ LÍBIT